Az első, komoly online társkereső platform, a match.com 30 évvel ezelőtti elindulása óta, a digitális randizás már a napi életünk részévé vált. De mi van most, amikor egyre több fiatal áll át az alternatív, érdeklődésen alapuló közösségi platformokra? Vajon véget ért a hagyományos online társkeresők kora, vagy a jövő a digitális technológia új formáira építkezik?
Csökken az online társkeresők népszerűsége: Új trendek hódítanak
Az online társkereső alkalmazások használata egyre inkább csökken, különösen a fiatalabb generációk körében – számolt be róla a BBC. A Pew Research Center adatai szerint a heteroszexuális emberek 10%-a és az LMBTQ+ közösség 24%-a talált hosszú távú partnert online. Azonban a legújabb kutatások, mint az Ofcom 2024-es jelentése, arra utalnak, hogy a fiatalok elfordulnak a legismertebb platformoktól, mint a Tinder, Hinge és Bumble.
A Tinder például 594 000 felhasználót vesztett, míg a Hinge és a Bumble is jelentős csökkenést mutattak.
Egy 2023-as Axios-felmérés szerint az amerikai egyetemisták és a Z generáció 79%-a már nem használ rendszeresen társkereső alkalmazásokat. Az Ofcom 2024-es Online Nation jelentése pedig megjegyzi: „Egyes elemzők szerint a fiatalabb generációk, különösen a Z generáció számára, a társkereső appok újdonságának varázsa már kezd elhalványulni.”
Miközben egyes társkereső appok népszerűsége csökken, a közös érdeklődési körök köré épülő platformok egyre több felhasználót vonzanak. Például a Strava fitneszalkalmazás, jelenleg 135 millió felhasználóval rendelkezik, és a vállalat szerint havi aktív felhasználóinak száma az elmúlt évben 20%-kal nőtt. Hasonló növekedést figyeltek meg más úgynevezett „affinitás-alapú” közösségi oldalaknál is. A Letterboxd – ahol a filmrajongók oszthatják meg véleményeiket – közössége az elmúlt évben 50%-kal bővült.
A trendek azt mutatják, hogy a közös érdeklődésen alapuló online társkereső platformok, mint a fitness-alkalmazások, online játék fórumok, és az olyan közösségi oldalak, mint a Letterboxd, folyamatosan növekvő népszerűségnek örvendenek.
Az ilyen „affinitás-alapú” oldalak vonzereje abban rejlik, hogy kevesebb a nyomás, hiszen a felhasználók nem elsősorban romantikus célból csatlakoznak, hanem közös szenvedélyeik miatt.
A hobbiapplikációk térnyerése
A közös érdeklődési körök alapján történő kapcsolódás nem új keletű dolog, de a digitális térben ez egyre inkább egyre hangsúlyosabbá válik. „Az emberek mindig is közös érdeklődések alapján kötöttek barátságokat, de most ezt digitális módon teszik, és egyre inkább megfigyelhető, hogy a dating alkalmazások és más közösségi platformok közötti határvonal elmosódik” – mondja Luke Brunning, a Leeds-i Egyetem Képzés és Kapcsolatok Központjának vezetője. Az online közösségek, mint a Strava vagy Letterboxd, nemcsak a hobbi megosztására szolgálnak, de egyre inkább a romantikus kapcsolatoknak teret is biztosítanak.
„A közösségi és fitness alkalmazásokban is találkozni lehet potenciális partnerekkel, és mivel az emberek nem kifejezetten a párkeresés céljából csatlakoznak, a kapcsolatokat kevésbé terheli a nyomás”
– teszi hozzá Nichi Hodgson, a The Curious History of Dating könyv szerzője.
Mi állhat a változás mögött?
Míg a társkereső alkalmazások kezdetben úgy tűntek, hogy „választás illúzióját” kínálják, és átlátható, hatékony módot adnak a partnerek megismerésére, sokak számára a valóság gyakran mást mutatott. A Pew Research Center kutatásai szerint a társkereső alkalmazások felhasználóinak 46%-a azt mondta, hogy tapasztalataik összességében nagyon vagy valamilyen mértékben negatívak voltak.
Szakértők szerint a felhasználók ráuntak az alkalmazások kezelésének módjára, és olyan platformokat részesítenek előnyben, ahol kisebb feszültségnek vannak kitéve, egyúttal több visszajelzést is kapnak. A pandémia alatt az online játékok, klubok nagyobb népszerűségre tettek szert. Az emberek felismerték, hogy így is lehet kapcsolatot kialakítani, sőt könnyebb is, ha már van egy adott közös érdeklődési kör vagy hobbi.
Bár az érdeklődés az alternatív platformok iránt növekvő tendenciát mutat, a hagyományos online társkeresők nem adják fel könnyen. A Tinder, a Hinge és hasonló alkalmazások a közönség megtartására új funkciókat vezetnek be, ezért még egyáltalán nem beszélhetünk ezen appikációk haláláról.
Mi vár ránk a jövőben? AI és személyre szabott társkeresők
Az online társkereső ipar nem áll meg, hanem folyamatosan új utakat keres, hogy megfeleljen a változó igényeknek. Az AI és az új technológiák, mint a profilok személyre szabása, valamint az új interakciós formák lehetővé teszik, hogy az online társkeresés új szintre lépjen. „Most, hogy az AI integrációja már az ajtón kopogtat, érdemes figyelni, hogy vajon az emberek végül dedikált társkereső alkalmazásokhoz fognak-e térni, vagy rugalmasabb, multi-purpose platformok jelennek meg” – mondja Brunning.
(Via)
Kiemelt kép: