A nyár közeledtével sokan tervezik utazásukat, de vajon belegondoltál már abba, hogy a repülőterek is tartogathatnak meglepetéseket? Az mx.investing.com összeállított egy listát a világ 174 legveszélyesebb repülőteréről, amiből mi most a TOP 10-et mutatjuk be.
1. Juliana hercegnő nemzetközi repülőtér (Saint Martin)
A repülők alig 25 méterrel a tengerpart felett repülnek, ezért a helyi önkormányzat arra figyelmezteti a turistákat, hogy tartsanak biztonságos távolságot fel- és leszálláskor a gép nyomvonala alatt. Ha túl közel vannak hozzá, a tengerbe sodorhatják vagy beszippanthatják a turbinák. Működése során ez a repülőtér négy, pusztító következményekkel járó baleset színhelye volt – írta meg a Privátbankár.
2. Courchevel repülőtér (Franciaország)
A 2000 méter tengerszint feletti magasságban található kifutópályája mindössze 537 méter hosszú, és rövidsége megakadályozza, hogy a pilóták az utolsó pillanatban váratlan manővereket hajtsanak végre. Ezenkívül a Courchevel repülőtér nincs kivilágítva, ami rendkívül megnehezíti a leszállást ködös, esős vagy havas napokon.
3. Malé nemzetközi repülőtér (Maldív-szigetek)
A Maldív-szigetek repülőtere Hulhulé szigetén található. Legfőbb problémája a kifutó mérete, amely a kis sziget teljes hossza. Bármilyen téves számítás könnyen a tengerbe viheti a gépet.
4. Kai Tak repülőtér (Hong Kong)
A repülőteret magas épületek veszik körül, és a repülők olyan közel haladnak el mellettük, hogy az utasok úgy érzik, bepillanthatnak az irodákba. Ezt a nehézséget fokozza, hogy a kifutópálya a tengerre épült, túl rövid és túl keskeny.
5. Cristiano Ronaldo repülőtér (Madeira, Portugália)
Madeira szigete olyan kicsi, hogy a repülőtér kifutópályáját a tenger fölé kellett megépíteni. A szigeten fújó erős szél, valamint a leszállópálya bonyolulttá teszi a manővereket a pilóták számára. A Madeira szigetén le- és felszálló repülőgépek személyzetének speciális képzésen kell részt vennie.
6. Gustave III repülőtér (Saint-Barthélemy)
Csak reggel 8-18 óra között üzemel. Ráadásul csak kisrepülőgépek használhatják, legfeljebb 20 utassal, mivel elhelyezkedése veszélyessé tenné a nagyobb repülőgépek fel- és leszállását.
7. Tenzing-Hillary repülőtér (Nepál)
Ez a kis repülőtér viszonylag híres, mert az Everest megmászására induló hegymászók alaptáborának közelében található. Gyakran nagy a köd, a szél és a rossz látási viszonyok miatt sokszor késnek a gépek, vagy akár be is zárják a repülőteret egy napra.
8. Barra nemzetközi repülőtér (Skócia)
A világ egyetlen repülőtere, ahol a tengerparton zajlanak a le- és felszállások az árapálytól függően. A felszállópályaként szolgáló strand nyilvános, így előtte ellenőrizni kell a nyitvatartást. Figyelni kell a fókákra is, akiket a repülőtéri személyzetnek néha a tengerig kell kísérnie.
9. Congonhas repülőtér (São Paulo, Brazília)
A lakónegyedben található repülőteret épületek veszik körül, a kifutópálya pedig csúszós a vízelvezetési problémák miatt. Több súlyos baleset is történt már itt.
10. El Caraño repülőtér (Kolumbia)
Az időjárási viszonyok miatt a fel- és leszállási területek gyakran nedvesek. Ettől nem csak csúszósabbak, hanem zajosabbak is leszálláskor. 2009 óta azonban sok munka történt a repülőtér biztonságosabbá és vonzóbbá tételén.
Fontos megjegyezni, hogy a repülés továbbra is a legbiztonságosabb közlekedési mód, és a fenti listán szereplő repülőtereken is szigorú biztonsági előírásoknak kell megfelelni. A pilóták képzettek a veszélyes helyzetek kezelésére, és a repülőgépek tele vannak modern technológiákkal, amelyek a biztonságos repülést segítik. Azonban a felsorolt repülőterek valóban extrém kihívást jelentenek a pilóták számára, és az utasok számára is stresszes élményt okozhatnak a le- és felszállás.