YouTube statisztikák, amikről a Google se árul el sokat

A YouTube hamarosan 20 éves lesz. Egy szokatlan kutatási módszer olyan adatokat tár fel a platformról, amelyeket a Google nem akar, hogy tudjunk. Valóban léteznek titkos YouTube statisztikák?

A YouTube 2005-ös elindulása óta forradalmasította a médiát, a szórakoztatást és az információáramlást világszerte. Az egyes felhasználók számára egyszerű videófeltöltést kínáló platform mára több milliárd videót és felhasználót vonz, és meghatározó szereplője lett a digitális kommunikációnak. Azonban, ahogy a platform nőtt és fejlődött, úgy egyre inkább körvonalazódott egy ellentmondásos kérdés: mi történik a háttérben, hogyan és miért működik a YouTube úgy, ahogy működik?

A titokzatos YouTube statisztikák

A YouTube talán nem tűnik titokzatosnak, hiszen nyilvános platform. Rengeteg kutatás született már ezzel kapcsolatban, amelyek feltárták mindent, a körülötte kialakult árucikké vált gazdaságtól kezdve az algoritmusának radikalizáló hatásáig. De a kép elhomályosul, amikor egyszerű kérdéseket teszünk fel. Például: mennyi YouTube-ot nézünk összesen?

A BBC cikke szerint a YouTube tulajdonosa, a Google, erről és sok más részletről hallgat. Februárban a cég elárulta, hogy azok a felhasználók, akik tévén keresztül érik el a YouTube-ot, összesen napi egymilliárd órát néznek, de a teljes platformra vonatkozó számadatok rejtélyesek. Becslések szerint a YouTube-nak körülbelül 2,5 milliárd havi felhasználója van – vagyis minden harmadik ember a Földön –, és az átlagos mobilalkalmazás-felhasználó havonta körülbelül 29 órát tölt a videók nézésével.

Ha feltételezünk néhány dolgot, és azt mondjuk, hogy a mobilalkalmazás-felhasználók havi átlagos nézési ideje minden YouTube-felhasználóra érvényes – legyen szó a weboldalról vagy a televízióról –, akkor megszorozhatjuk a 2,5 milliárdot 29 órával. Ez alapján az emberiség havonta nagyjából 8,3 millió évnyi videót fogyaszt el a YouTube-on. Ez 12 hónap alatt majdnem 100 millió év, vagyis több százszorosa az emberi történelem teljes hosszának. És ebben még nincs benne az az idő, amit az emberek a YouTube weboldalán töltenek.

Hány YouTube-videó létezik? Miről szólnak? Milyen nyelveken beszélnek a YouTuberek? 2025. február 14-én lesz pontosan 20 éve, hogy a felhasználók videókat töltenek fel a platformra. Ez rengeteg tartalom. Mégis fogalmunk sincs, mennyi videó létezik valójában. A Google tudja a választ. Csak épp nem árulja el.

A szakértők szerint ez problémát jelent. Gyakorlati szempontból nézve a YouTube az egyik legerősebb kommunikációs rendszer, amely az emberiség egyharmadának nyújt információt és ötleteket, mégis óvatosan oszt meg információkat magáról, mondhatni bizonyos értelemben a sötétben működik.

„Részben azért, mert nincs egyszerű módja annak, hogy véletlenszerű mintát vegyünk a videókból”

– mondja Ethan Zuckerman, a Massachusettsi Egyetem (Amherst, USA) Digitális Közösségi Infrastruktúra Kezdeményezésének igazgatója. Kézzel kiválaszthatjuk a videókat, vagy rábízhatjuk magunkat az algoritmus ajánlásaira, de egy valóban objektív és kutatásra érdemes minta megszerzése rendkívül nehéz.

Néhány évvel ezelőtt azonban Zuckerman és kutatócsapata előállt egy megoldással: megterveztek egy számítógépes programot, amely véletlenszerűen hívja elő a YouTube-videókat, egyszerre akár milliárdnyi URL-t próbálgatva.

A „titok” megfejtése

„Ezt a programot akár botnak is nevezhetnénk, de ez talán túlzás lenne”

– mondja Zuckerman. „Egy technikailag pontosabb kifejezés a ‘scraper’ lenne” – teszi hozzá. A scraper eredményei most először adnak betekintést abba, hogy mi is történik valójában a YouTube-on.

A YouTube 20 éves működése során egész generációk gondolkodásmódját formálta, és újradefiniálta a globális kultúrát. Felmérések szerint a YouTube messze a legnépszerűbb közösségi médiafelület az Egyesült Államokban, amelyet a felnőttek 83 százaléka, a tinédzserek 93 százaléka használ. A legtöbb becslés alapján a Föld második leglátogatottabb weboldala, amelyet csak a Google.com előz meg.

Mégis, ahogy a platform belép harmadik évtizedébe, a YouTube-ról szóló legalapvetőbb adatok továbbra is szigorúan őrzött titkok. A Google egyik szóvivője megosztott egy blogbejegyzést a platform ajánlórendszeréről, de nem kívánt nyilatkozni a cikkben említett statisztikákról és egyéb kérdésekről. Egyelőre tehát a YouTube rejtélyei tovább élnek.

„Rendkívül nehéz átlátni, mi történik a közösségi médiaplatformokon, mert bár az őket működtető vállalatok bizonyos információkat nyilvánosságra hoznak, ezek töredezettek és gyakran félrevezetőek”

– mondja Paul Barrett, a New York-i Egyetem Üzleti és Emberi Jogi Központjának igazgatóhelyettese.

„A Google-nél szerintem ösztönösen úgy érzik, nem érdekük hangsúlyozni, hogy a YouTube milyen hatalmas, hány felhasználója van, és mekkora mennyiségű tartalmat rejt. A Google nem akarja, hogy annyira befolyásosnak lássák, amennyire valójában az.”

Zuckerman és kollégái azonban találtak egy módot, hogy bepillantsanak a kulisszák mögé. A YouTube URL-címei szabványos formátumot követnek: néhány kivételtől eltekintve az oldalak címe „youtube.com/watch?v=” szöveggel kezdődik, amelyet egy egyedi, 11 karakterből álló azonosító követ. A Gangnam Style például a „9bZkp7q19f0” azonosítót kapta.

A kutatók tehát írtak egy programot, amely véletlenszerűen generál 11 karakteres kombinációkat, és ellenőrzi, hogy létezik-e hozzá tartozó videó. Ha a scraper talál egyet, letölti az adatait. Zuckerman szerint ezt úgy lehet elképzelni, mint egy csintalan tinédzsert, aki véletlenszerű telefonszámokat tárcsáz, csak hogy ugratásból hívogassa az embereket.

Zuckerman laborja tehát arra ment rá, hogy a scraper ilyen véletlenszerű „telefonbetyárkodást” végezzen a YouTube felé újra és újra, míg végül elegendő adatot sikerült összegyűjteniük. Az első kutatáshoz 10 016 videót gyűjtöttek be, ehhez azonban több mint 18 billió lehetséges URL-címet kellett kipróbálniuk. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 1,87 milliárd sikertelen próbálkozás kellett minden egyes megtalált videóhoz.

Ha ezt a munkát kézzel végeznénk, és minden próbálkozás három másodpercet venne igénybe, átlagosan 178 évig tartana, mire egyetlen videót elérnénk.

Érdekes statisztikák

Az első kérdés egyszerű volt: Hány videót töltöttek fel az emberek a YouTube-ra? A Google régen rendszeresen közzétette ezt a statisztikát, amikor a YouTube-nak még volt mit bizonyítania. Amikor a Google először megszerezte a platformot 2006-ban, napi 65 000 videó került feltöltésre. Később a cég azt mondta, hogy percenként több mint 500 óra videó kerül fel, de a videók pontos számáról nem árultak el semmit.

Zuckerman és kollégái a talált videók számát összevetették a próbálkozások számával, és egy becslést készítettek: 2022-re úgy számolták, hogy a YouTube több mint kilenc milliárd videót tárolt. 2024 közepére ez a szám 14,8 milliárdra nőtt, ami 60 százalékos növekedést jelentett.

Olvass még több érdekes hírt Tech rovatunkban!

(Via)
Kiemelt kép: Pixabay

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért.