A YouTube folyamatosan bővíti előfizetéses szolgáltatásait, hogy minél szélesebb közönséget érjen el. Most egy új, alacsonyabb árú csomag, a YouTube Premium Lite bevezetése kerülhet terítékre, amely a reklámmentes élményt kínálná kedvezőbb áron. De mit jelent ez a változás a platform számára?
A YouTube Premium Lite olyan csomagajánlatot jelent az előfizetők számára, amelyben élvezhetik a reklámmentességet, ugyanakkor egy alacsonyabb szint, mint a Premium tagság.
A csomag, amely podcastokat és útmutatóvideókat is tartalmaz, „Premium Lite” néven lesz elérhető, és hamarosan bejelentik az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Németországban és Thaiföldön – számolt be a Bloomberg. A szolgáltatás elsősorban azokat a nézőket célozza, akik nem zenés tartalmakat szeretnének reklámok nélkül megtekinteni.
A YouTube Premium jelenleg havi 13,99 dollárba kerül az Egyesült Államokban, és lehetővé teszi az előfizetők számára, hogy minden tartalmat – beleértve a zenei videókat is – reklámok nélkül nézzenek. A vállalat egyelőre nem közölte, mennyibe kerül majd az új, olcsóbb csomag.
Hibrid modell felé tart a YouTube
Ross Benes, az eMarketer vezető elemzője szerint a YouTube számára ez a lépés egy újabb módja annak, hogy diverzifikálja bevételi forrásait, és csökkentse a reklámoktól való függőségét.
„A YouTube bevétele elsősorban a reklámokból származik, de az előfizetésekből befolyó összeg is jelentősen megnőtt” – mondta Benes az ADWEEK-nek. „Ha több közvetlen fizetést kap a felhasználóktól, a YouTube idővel kevésbé lesz függő a reklámoktól, bár ezek a közeljövőben továbbra is a fő bevételi forrást jelentik majd.”
Benes kiemelte, hogy a legtöbb streaming szolgáltató – például a Netflix – az előfizetésekből szerzi fő bevételét, ám az elmúlt időszakban ők is elkezdték a reklámokat előtérbe helyezni. A YouTube ezzel szemben a reklámokra építette üzleti modelljét, de egyre jobban az előfizetéses megoldások felé fordul.
„A YouTube a fordított utat járja: eddig főként reklámokból élt, de most egyre nagyobb hangsúlyt fektet az előfizetésekre” – tette hozzá Benes. „A vezető streaming szolgáltatók végül hibrid modellek felé fognak mozdulni.”
YouTube Premium Lite: Több néző, új bevételi forrás
A YouTube új csomagja egy alacsonyabb árú előfizetési lehetőséget kínálhat, amely a reklámmentes videózást biztosítaná a teljes Premium szolgáltatás bizonyos funkciói nélkül. A cél, hogy az árérzékeny felhasználók számára is elérhetővé tegyék az előfizetés előnyeit.
Neal Mohan, a YouTube vezérigazgatója szerint a platform nézőközönsége jelentősen megváltozott az elmúlt években. Egyre többen nézik a videókat tévéképernyőn, ami új lehetőségeket és kihívásokat is jelent. Az olcsóbb előfizetési lehetőség bevezetése segíthet abban, hogy több felhasználó csatlakozzon az előfizetéses modellhez.
Brandon Katz, a Parrot Analytics vezető szórakoztatóipari stratégiatervezője szerint a YouTube Premium Lite egy újabb lépés a platform törekvéseiben, hogy minél szélesebb körben tegye elérhetővé előfizetéses szolgáltatásait.
„A vállalat vezetői valószínűleg úgy gondolják, hogy az előfizetői tábor egy kisebb része – illetve a potenciális új előfizetők bizonyos százaléka – érdeklődni fog a Premium Lite csomag iránt. Ezzel a YouTube egy újabb bevételi forrást hozhat létre a folyamatosan bővülő termékpalettájában” – mondta Katz.
A versenytársak sem tétlenkednek
A YouTube nem az egyetlen streaming platform, amely új bevételi lehetőségeket keres. Katz szerint a versenytársak is folyamatosan próbálnak új modelleket tesztelni, hogy vonzóbbá tegyék szolgáltatásaikat.
„A Netflix állítólag egyre jobban érdeklődik a podcasttartalmak iránt, és már olyan márkákkal is együttműködik, mint a Nike, hogy életmóddal kapcsolatos tartalmakat készítsen” – mondta Katz. „Eközben a Spotify egyre mélyebbre merül a videós tartalmak világában, sőt egy VIP koncertjegy-program bevezetését is fontolgatja.”
A szakértő szerint ezek az innovációk elengedhetetlenek a digitális szórakoztatóiparban. „Ebben az iparágban a stagnálás elfogadhatatlan” – zárta Katz.
Mit jelent mindez a felhasználóknak?
A YouTube Premium Lite bevezetése elsősorban azok számára lehet előnyös, akik szeretnének reklámmentesen videózni, de a teljes prémium csomag funkciói nélkül is elégedettek. A pontos ár és a szolgáltatás tartalma egyelőre nem ismert, de az iparági szakértők szerint ez egy kockázatmentes kísérlet a YouTube számára.
Ha sikeres lesz, akkor új előfizetési bevételi forrást teremthet, amely akár a tartalomgyártók finanszírozását is segítheti. Ha nem válik be, a vállalat anyagi szempontból nem kockáztat sokat ezzel a lépéssel.
Az azonban biztos, hogy a YouTube nem áll meg, és folyamatosan keresi azokat az új lehetőségeket, amelyekkel még több felhasználót érhet el, miközben csökkenti a reklámbevételektől való függőségét.
Olvass még több érdekes hírt Tech rovatunkban!
(Via)
Kiemelt kép: Pixabay