Ameerh Naran rendíthetetlenül kozmopolita. Zimbabwében született és nőtt fel egy indiai cipész családban, mígnem ő lett Harare első szexjáték-importőre. Miután milliókat keresett a magánrepülésben (a repülőgépeit hírességek, politikusok és a „Keeping Up With The Kardashians” szereplői használták), most főleg Dubajban és Londonban tölti az idejét – ami logisztikai kihívásokat jelenthet autóflottájának vezetése szempontjából. A luxusautók szállítása ugyanis egyáltalán nem egyszerű.
„Van egy ritka Porsche Carrera GT-m, amibe 1,5 millió fontot, azaz 1,9 millió dollárt fektettem, és ezt Dubajban a repülőtéren tartom”
– mondja Naran a CNN-nek, akinek Vimana Private Jets nevű cége Los Angelesben és New Yorkban is rendelkezik irodával .
„Ha bárhová repülök, az Emirates felrakja a legkorábbi járatra, ahová éppen megyek, így az autóm ott vár rám.”
A luxusautók szállítása bizony komoly összegekbe kerül
A 38 éves Naran azon több ezer tehetős autótulajdonos egyike, akiknek nem jelent gondot repülőjegyet venni a luxusautóknak, kihasználva a különleges autószállítási szolgáltatásokat, amelyeket sok nagy légitársaság, különösen a közel-keleti székhelyűek kínálnak. Kialakult az autószállítással foglalkozó szakemberek ökoszisztémája, amely együttműködik a légitársaságokkal és az ultragazdagok vállalkozásaival, így a kedvenc járműveik varázsütésre követik őket a világ minden tájára.
Naran szerint utoljára 28 000 fontba (majdnem 13 millió forintba) került a Porsche-ja Dubajból Londonba szállítása az Emirates-szel – ez egy kicsit több, mint amennyit egy vadonatúj Golfért fizethetett volna egy nyugat-londoni Volkswagen kereskedésben. De természetesen a komoly autórajongók nem engedhetik meg maguknak, hogy családi ferdehátúval lássák őket.
„Vannak olyan jet-ügyfeleim is, akik nagyon tehetősek és kevésbé árérzékenyek, mint én. Ők nem akarják az autójukat kereskedelmi légitársaságok járataira rakni, így ebben az esetben tőlünk bérelnek teherszállító repülőgépet, ami milliókba kerül”
– meséli Naran.
Az ultragazdagok gyakran egész autóparkot visznek magukkal, amikor utaznak, és a járműveket a motorkerékpárokkal és egyéb játékokkal együtt felpakolják a magángépeiket követő, bérelt teherszállító repülőgépekre. A fedett teherautókkal teljesítik az ügyfelek címére vagy garázsába vezető utakat; ugyanis a tulajdonosok idegenkednek a gondolattól, hogy a véletlenszerű kézbesítők kilométereket rakjanak szeretett autóikba.
A luxusautók szállítása mellett számos más is repülőre kerül a csúcsgazdagoknál
Naran azt mondja, hogy leggazdagabb ügyfelei alig pislognak az ilyen túlzásokra; az egyikük nemrég bérelt egy teherszállító repülőgépet, hogy készen álljon az azonnali repülésre, amikor az újonnan vásárolt Samsung TV-je nem fért be a saját repülőgépének ajtaján. A ritka autók milliókat érhetnek, de nem mindig. „Van egy ügyfelem, aki egy Nissan Patrol 4×4-et szállít – mondja Naran. „Nem tudom elképzelni, hogy bármit is érne, de ő szereti, és milliókba kerül neki, hogy a Bugattijával együtt repkedjen vele.”
Komplett iparág szolgálja ki az igényeket
Dan Hallworth mintegy 15 évvel ezelőtt kezdett autókat szállítani, miután az iskola befejezése után gyakorlatot szerzett nagybátyja manchesteri fuvarozó cégnél. Azt mondja, akkoriban a legtöbb üzlet nyáron zajlott, és általában a Közel-Keletről Londonba érkező autókkal foglalkozott. Az újságok tele voltak beszámolókkal a brit főváros elegáns részein száguldozó hiperautókról, amelyeket katari hercegek vezettek, akik nem törődtek a sebességkorlátozásokkal vagy a Harrods luxusáruház előtt összeszedett büntetésekkel.
Hallworth, azt mondja, hogy egy autót körülbelül 10 000 fontért (nagyjából 6 millió forintért) lehet szállíttatni Dubaj és London között az olcsóbb légitársaságokkal. Cége, a Dan Car Logistics évente több, mint 100 luxusautót szállít légi úton és több ezret közúton.
Ügyfelei továbbra is főként a Közel-Keleten élnek, akadnak köztük királyi családok is. Nemrégiben szállított egy „óriási” Mercedest Los Angelesbe 20 000 fontért (több, mint 9 millió forint) és egy 12 millió fontos (5 és fél milliárd forint) egyedi Bugatti Chiron Hermes kiadást Marbellaba, Spanyolországba egy katari hercegnek.
A légitársaságok is nyitnak ezen szolgáltatás felé
A luxusautók szállítása egy olyan trend, amelyet a légitársaságok is észrevesznek; az Etihad Cargo azt mondja, hogy a FlightValet autószállító szolgáltatás iránti legnagyobb igény most az Egyesült Királyságban van. A 2023-ban szállított 151 autó összesen 139 szállításának több mint fele Heathrow-ból származott, főként Abu Dhabi és Dubaj felé. December volt a legforgalmasabb hónap, az Egyesült Arab Emírátumokból induló autók legfőbb célállomásai Frankfurt, Zürich és Chicago voltak.
Az Etihad csak regisztrált fuvarozó ügynökökkel foglalkozik, nem magánszemélyekkel – az autókat „veszélyes áruknak” tekintik, és a vámkezeléshez szükséges papírmunka kiterjedt lehet. A 33 éves Hallworth azt mondja, hogy egy éves biztosítási szerződés fedezi az összes munkáját, amelynek költségét a díjaiba foglalja. Ám időnként el kell utasítania egy-egy ügyfelet, ha az gyanúsnak tűnik.
„Mindig kérjük a tulajdonos személyazonosító adatait, az autók forgalmi engedélyét, és szeretnénk megismerni az ügyfelet”
– mondja.
„Nem akarjunk csak azt mondani, hogy ‘igen, meg tudjuk csinálni’, és a következő pillanatban egy ellopott autó van a repülőn, és komoly kérdésekre kell válaszolnunk.”
Naranhoz hasonlóan, aki most fejleszti saját hiperautóját, Hallworth is a szájról-szájra terjedő marketingnek köszönhetően fejlesztette üzletét a legmagasabb szintre. Ez időnként nehéz kérésekkel is együtt jár.
„Kértek már, hogy szállítsak lovat és tevét”
– mondja. „Ez nem igazán az én világom, és soha nem mondanék igent egy munkára, ha nem vagyok 100%-ig biztos benne, hogy a rakomány életben lesz az érkezéskor.”
Olvass még több érdekes cikket Stílus rovatunkban!
(Via)